Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.


Úvod »Noty - hudební literatura» Oplištilová, Hančilová: Klavihrátky s pastelkami u klavíru


        

Oplištilová, Hančilová: Klavihrátky s pastelkami u klavíru

přípravný pracovní sešit

skladem

 

EAN kód: 9790260104648
naše cena bez DPH: 180,00 Kč
naše cena s DPH (10 %):
198,00 Kč

do košíku:
  ks  

Kompletní specifikace

Barevně ilustrované sešity pro malé klavíristy sestavené z pracovních listů s množstvím hudebních úkolů k doplňování, spojování, vybarvování, vystřihování a řadou sluchových cvičení

Úspěšná série čtyř pracovních sešitů pro mladé klavíristy je moderním, nápaditým a promyšleným učebním materiálem, sledujícím současné mezinárodní trendy ve vývoji metodiky. Systematicky utříděné sborníky podnětů a nápadů k hodinám hry na klavír využije každý pedagog podle svých potřeb a individuálních možností dítěte. Hudební teorie se učí přímo u klavíru, s tužkou v ruce a ve spojení s praktickým použitím daného problému. Nápaditá kreslená cvičení dětem přiblíží tónový prostor a souvislosti v něm. Hravou, názornou a lehce srozumitelnou formu učení ocení i rodiče-nehudebníci. Snaha rozvíjet hudebnost dítěte jako celek, začlenit hudebně teoretické poznatky do výuky hry na nástroj a vyvážit racionální a emocionální složku hudebního vzdělávání - to vše jsou hlavní jmenovatele Klavihrátek.

Co je přínosem klavírních pracovních sešitů?

  • představují moderní program výuky hry na klavír v nenásilném spojení s hudební teorií
  • při výuce hudební nauky je lze využít jako doplňující učební materiál
  • učí děti osvojit si pojmy cestou prožitku a vlastního vyjádření, zohledňují jejich osobní

předpoklady

  • obsahují systematickou řadu zábavných testů, kvízů, doplňovaček a křížovek
  • pracovní listy jsou připraveny přímo k vyplnění, práce s nimi zabere 5 minut v hodině
  • součástí sešitů jsou metodické pokyny k probíraným tématům
  • jsou výsledkem dlouholeté praxe fundovaných autorek, syntézou osvědčených postupů
  • zaujmou prvotřídní grafickou úpravou s množstvím nápaditých barevných ilustrací

Další sešity řady Klavihrátky: S tužkou a gumou u klavíru (H 8003) / Cestování s klavírem (H 8004) / Čarování u klavíru (H8005)

METODICKÉ POKYNY K JEDNOTLIVÝM ODDÍLŮM PRACOVNÍHO SEŠITU

Pracovní listy Přípravného sešitu jsou řazeny podle obtížnosti v dané oblasti. Za stěžejní oblasti úvodního sešitu považujeme prstoklad, klaviaturu a hudební abecedu. V závěru jsou zařazeny dva testy, které slouží nejen k celkovému zopakování, ale i ke zjištění, ve které oblasti si je žák jistý a které je třeba věnovat větší pozornost v další společné práci se sešity následujícími.

PRSTOKLAD

Čísla prstů procvičujeme na omalovánkách a později zařazujeme také cvičení na rozvoj hmatové představy. Při jasné představě, který tón se "bere" kterým prstem v dané poloze, se ruka uklidní, děti zapojí vnitřní sluch a dokáží hrát poslepu. Tato cvičení jsou výbornou přípravou na hru z listu, neklademe důraz na plynulou hru celé písničky až do konce, ale spíše na to, aby si žák uvědomil, jak je důležité, aby jednotlivé prsty přijímaly rozkazy pohotově.

POJMY

Tyto strany slouží k popovídání si a k pojmenování toho, co všechno mohou děti slyšet kolem sebe. Měly by si spojit hudební vjemy s vlastní zkušeností v běžném životě.

KLAVIATURA

Klaviatura je jedna ze specifických oblastí, která se procvičuje jen v tomto sešitě. Žák se s ní seznamuje podle skupin černých kláves, tedy nikoli popořadě. K procvičování používáme i karty, které doporučujeme proděrovat v rohu a upevnit na kovový kroužek na klíče. Dětem se s nimi pak lépe pracuje.

HUDEBNÍ ABECEDA

Hudební abecedu cvičíme až po zvládnutí všech kláves. Snažíme se tak zabránit odpočítávání tónů od C a chápání C jako významnějšího tónu než ostatní.

SLUCH

I. Melodická složka

Nejdříve se zaměříme na rozlišení směru pohybu melodie - nahoru, dolů nebo setrvávající na stejném tónu. Některé děti zpočátku rozliší jen velké rozdíly, intervaly je nutno pak postupně zmenšovat až na sousední tóny. V popisu her s melodickými kartami naznačujeme postup rozvoje orientace v pěti- až šestitónovém prostoru na vhodných písničkách.

Karty používáme průběžně až do konce sešitu a probraný tónový prostor procvičíme na stranách s doplňovačkami. Tento způsob procvičování zápisu a čtení melodie umožňuje dětem vidět pohyb motivů po klaviatuře a tím i jednodušeji transponovat.II. Rytmická složka

Od prostého porovnávání délek postupujeme k zápisu rytmu dlouhými a krátkými hůlkami a prožití pomlky. Zápis hůlkami je nejpřímější záznam délky zvuku a i malým dětem se dobře píše. Snažíme se, aby děti vše nejdříve rozlišovaly a porovnávaly, pak doplňovaly a nakonec samy zapisovaly. Velmi jim pomáhá, když si hůlky při zpěvu obtahují prstem nebo je píší ve vzduchu.

Zpočátku není vhodné počítat na doby! Používáním rytmických slabik si děti udrží cítění pro puls hudby a přitom jsou schopny hrát z notového zápisu. Na počítání dob přecházíme až později, nejpozději však ve chvíli, kdy začínají hrát oběma rukama dohromady. Počítáme jen doby (raz, dva, tři, čtyř). Touto cestou děti ani při složitějších rytmech neztrácejí cit pro puls hudby a přirozeně cítí těžkou dobu. Děti ji cítí většinou samy, jen je ji potřeba pojmenovat.

Podtrháváním dob se žáci učí číst globálně celý rytmický model vyplňující dobu a časem i celý takt.

III. Harmonická složka

Na jednom z listů si můžete otestovat tonální cítění dětí. Připravujeme se na hru otázek a odpovědí, tvoření period z předvětí a závětí a vnímání stavby skladby. Dohrávání písniček k tónice (většina pětiprstových písní na ní končí) je přípravou na hru s tónikou a dominantou a na cítění latentní harmonie k dané melodii, a tím na improvizaci.

 

HUDEBNÍ NÁSTROJE ZZSHOP - VÁŠ DRUHÝ DOMOV